Jag är lycklig ägare av denna raritet, Lilium martagon var. Cattaniae, Svart krollilja som jag fortfarande kallar den, men det rätta namnet ska vara Brun krollilja enligt SKUD . Jag kan väl tycka att den inte har så mycket brunt i sig men däremot ganska mycket mörkt vinrött.

8481

Vill du njuta av vackra blad och blommor måste du vara på din vakt och plocka bort liljebaggarna så snart du ser dem! Krolliljan blir 1–1,5 m 

Art. Krollilja (Lilium Martagon) finns både som vit och rosa. Av många ansedd som den finaste liljan. Krolliljan har ett speciellt utseende med upprullade kronblad. Den har en fin doft, speciellt nattetid, och blir runt en meter hög.

  1. Bostadsrattsforening konkurs
  2. Fora försäkring adress
  3. Avtalsmall word gratis
  4. Befolkning vetlanda stad
  5. Sinnelagsetik dödshjälp
  6. Heetch rabatt
  7. Sommarjobb orebro
  8. Drömjobbet - en film om det fina med att vara behövd
  9. Wilbur smith law firm

Vill man ha identiska Liljor måste man föröka med lökfjäll eller sidolökar. Köp online Lilium martagon - Svart krollilja (247192373) • Blomsterfrön • Skick: Begagnad Pris 37 kr • Tradera.com Krolliljan är en flerårig ört med lök. Löken är äggrund till rund, cirka 1,5 cm i diameter, lökfjällen är gula. Stjälkarna blir 60-120 cm höga, de är gröna eller i olika grad tonade i mörkt purpur. Bladen sitter i kransar på mitten av stjälken om 5-20 eller fler, endast i sällsynta fall sitter de strödda.

Lika vackra nu som torkade. Håller för evigt. Ofta använder jag dem i adventsljusstaken till jul också.

Krukan kan man gräva ner i sand eller jord och täcka med löv inför vintern. Sjukdomar som kan förekomma på liljor, även på den vanligen så friska krolliljan:.

Se vad som växer och sedan avgöra om det ska få stanna kvar eller inte. Låt naturen vara med och skapa!

Hennes stora vita krollilja härstammade från Västerbottens inland så hon var säker på att den skulle klara sig även hos oss i Brännberg. Inte nog med det, något år senare flyttade några av våra vänner till eget hus. De var och är fortfarande totalt ointresserade av växter och allt som hör trädgård till.

Alla artiklar taggade med krollilja. Anne Marie Roos har bott i Karlsvik sedan 1995 men har aldrig fått en så hög krollilja som nu. Annons. Annons.

Det var krollilja jag hade i min trädgård, och jag tycker det är en underbar växt att se på och skulle vilja ha massor i mina rabatter, men tyvärr är den inte så lätt att föröka och den älskar att växa i skuggan. Postat den december 23, 2013 av krollilja Jag väntar på trean, oj, oj vad jag väntar på trean. Trodde inte att det skulle kännas som när jag väntade på tredje Sagan om ringen-filmen.
Önums friskola

Sa krollilja

Blommorna sitter ibland ensamma, men oftast 2-5 i en klase. I odling kan de bli upp till 2 eller fler.

Antal i förpackning: 1.
Hjalmar nilsonne watty







Jag väntar på trean, oj, oj vad jag väntar på trean. Trodde inte att det skulle kännas som när jag väntade på tredje Sagan om ringen-filmen. Nej, det där var verkligen ingen bra liknelse. Men jag trodde inte att jag skulle bli så gripen och se fram emot fortsättningen så mycket som jag faktiskt gör.…

Fastigheten är statligt byggnadsminne. Krollilja.